Adolescence in times of pandemic: Integrating consensus into a concept map

Authors

  • Wanderlei Abadio de Oliveira Pontifícia Universidade Católica de Campinas http://orcid.org/0000-0002-3146-8197
  • Jorge Luiz da Silva Universidade de Franca
  • André Luiz Monezi Andrade Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Denise de Micheli Departamento de Psicobiologia. Universidade Federal de São Paulo
  • José Eugenio Rodríguez Fernández Universidad de Santiago de Compostela
  • Letícia Lovato Dellazzana-Zanon Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Marta Angélica Iossi Silva Universidade de São Paulo
  • Manoel Antônio dos Santos Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200014

Keywords:

adolescent psychology, mental health, social isolation, emotional states

Abstract

The spread of COVID-19 requires sanitary measures to safeguard lives. However, these measures can also cause health problems or exacerbate pre-existing mental health problems. In this study, we aimed to develop a concept map to measure the impact of the pandemic on adolescents caused by the new coronavirus. A theoretical study was developed based on the construction of a concept map and application of the Delphi Method. The data collected indicated that the sanitary measures of social distancing, school closures and domestic confinement bear socio-emotional impacts on adolescents. The pandemic can be considered a social determinant for mental health; although teens do not necessarily get sick, restrictions trigger the development of suffering and psychopathological symptoms conditions. The conceptual map developed made it possible to organize systemic thoughts about a dimension of the pandemic that is still little addressed scientifically: the adolescents’ experience. Indicators of mental health and well-being in adolescence should also be considered in the pandemic combat.

Author Biographies

Wanderlei Abadio de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da PUC-Campinas. Psicólogo, Doutor em Ciências (Doutorado Direto) pela Universidade de São Paulo (USP), em cotutela com a Scuola di Dottorato di Ricerca in Psicologia da Università Cattolica del Sacro Cuore (Milão-Itália).

Jorge Luiz da Silva, Universidade de Franca

Jorge Luiz da Silva, Doutor em Ciências/Enfermagem em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP), é Professor da Universidade de Franca (UNIFRAN).

André Luiz Monezi Andrade, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

André Luiz Monezi Andrade, Doutor em Psicobiologia pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Pós-Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCampinas), Pós-Doutor em Psicobiologia pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), é Professor da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas).

Denise de Micheli, Departamento de Psicobiologia. Universidade Federal de São Paulo

Denise De Micheli, Doutora em Ciências/Psicobiologia pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Pós-Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), é Professora Associada da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

José Eugenio Rodríguez Fernández, Universidad de Santiago de Compostela

José Eugenio Rodríguez Fernández, Doutor em Educação Física pela Universidad de La Coruña (Espanha), é Professor da Universidade de Santiago de Compostela (USC-Espanha).

Letícia Lovato Dellazzana-Zanon, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Letícia Lovato Dellazzana-Zanon, Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é Professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCampinas).

Marta Angélica Iossi Silva, Universidade de São Paulo

Marta Angélica Iossi Silva, Doutora em Enfermagem em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP), Pós-Doutora pelo Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho (UMINHO, Portugal), é Professora Associada da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP).

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo

Manoel Antônio dos Santos, Doutor em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IP-USP), Livre-docência em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRPUSP), é Professor Titular da Universidade de São Paulo (FFCLRPUSP).

Downloads

Published

2024-11-13

How to Cite

Oliveira, W. A. de, Silva, J. L. da, Andrade, A. L. M., Micheli, D. de, Fernández, J. E. R., Dellazzana-Zanon, L. L., … Santos, M. A. dos. (2024). Adolescence in times of pandemic: Integrating consensus into a concept map. Estudos De Psicologia (Natal), 25(2), 133–143. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200014

Issue

Section

Dossiê Especial “Psicologia e os desafios para o enfrentamento da pandemia Covid-19”