Psychological aspects of the pandemic and the challenges of an online emergency support project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200036

Keywords:

psychological support, remote, information technology, psychological suffering, COVID-19

Abstract

The emergence of international public health resulting from the COVID-19 pandemic generates many repercussions that provoke and amplify psychological suffering, increasing the demand for psychological attention. Given the developing situation, this research aimed to analyze the psychological aspects related to the pandemic through the demands met in the project “Emergency Psychological Support Online”, implemented by a federal university. This research was carried out with 230 users, whose data analysis was performed using descriptive statistics and Thematic Content Analysis. The results showed the sociodemographic profile of the users attended, showing aspects of the pre-existing psychosocial vulnerability to the pandemic, and are the main complaints/symptoms: (1) anxiety and stress, (2) emotional complaints, (3) problems associated with routine, and (4) economic impacts. The psychological attention offered in this scenario assumes an important role considering psychological demands, configuring a possible break with the limitations of access to clinical care during the pandemic.

Author Biographies

Monalisa Pontes Xavier, Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar)

Professora adjunta do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Comunicação, Identidades e Subjetividades (NEPCIS).

Algeless Milka Pereira Meireles da Silva, Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar).

Psicóloga, licenciada em Psicologia, com Especialização em Psicologia Educacional e Mestrado em Psicologia Social pela UFPB; possui Mestrado e Doutorado em Psicologia da Educação pela Universidade de Barcelona. Atualmente é professora adjunta do Curso de Psicologia da UFDPar, coordenadora do Laboratório de Psicologia e Inovação Educativa (LAPSIN) e do Núcleo de Estudos em Psicologia e Inovação Educativa (NEPSIN).

Carla Fernanda de Lima, Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar).

Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Delta do Parnaíba. Coordenadora do Núcleo de Estudos sobre Gênero, Raça,  Classe e Trabalho (NEGRACT).

Mharianni Ciarlini de Sousa Bezerra, Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar).

Psicóloga. Professora do curso de graduação em Psicologia da Universidade Federal do Delta do Piaui (UFDPAR).

Mirela Dantas Ricarte, Universidade Federal do Delta da Parnaíba (UFDPar).

Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade
Federal de Pernambuco (UFPE). Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Piauí e pesquisadora do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica (NEAP/UFPE).

Downloads

Published

2024-11-13

How to Cite

Xavier, M. P., Silva, A. M. P. M. da, de Lima, C. F., Bezerra, M. C. de S., & Ricarte, M. D. (2024). Psychological aspects of the pandemic and the challenges of an online emergency support project. Estudos De Psicologia (Natal), 25(3), 358–366. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200036

Issue

Section

Dossiê Especial “Psicologia e os desafios para o enfrentamento da pandemia Covid-19”