#stayathome?: Increased children’s emotion regulation in covid-19 pandemic

Authors

  • Andrea Figueiredo Bahia Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Cíntia Ribeiro Martins Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Ana Carolina Lima Neiva Bitencourt Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Ângelo Rodrigo Valentin de Souza Universidade Estadual da Bahia (UNEB)
  • Camila Silva Santana Universidade Salvador (UNIFACS)
  • Emanuela Ramos de Oliveira
  • Letícia Mascarenhas Ramos Universidade Salvador (UNIFACS)
  • José Neander Silva Abreu Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200023

Keywords:

emotinal regulation, developmental psychology, childhood;, covid-19, pandemic

Abstract

Emotion Regulation is an important resource over children development, especially when facing adversities. The arrival of Convid-19 pandemic has resulted in procedures as quarantine and social distancing, which may cause mental health status challenges for children. The aim of this study was to compare parents’ perception on their children’s emotional regulation before and during quarantine. The results showed positive correlation between Covid’s behavioral and cognitive variables, as risk perception, virus exposure, preventive care, social distancing and Covid-19 knowledge with emotion regulation. Unexpectedly there was an increment on children’s emotion regulation during quarantine period perceived by their parents. This data can provide clues regarding the emotion development, the route of how mental health preventive measures should go, prioritizing parents support and psychoeducation.

Author Biographies

Andrea Figueiredo Bahia, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Psicóloga Clínica. Especialista em Neuropsicologia (CFP) e em Reabilitação Neuropsicológica (USP). Mestranda em Psicologia do Desenvolvimento no programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia (PPG/UFBA). Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

Cíntia Ribeiro Martins, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Psicológa Clínica. Professora Auxiiar do Departamento de Ciências Humanas e Filosofia na área de Psicologia na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Mestre em Psicologia Social (UFPB). Doutoranda em Psicologia do Desenvolvimeno no programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia (PPG/UFBA). Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC. Especialista em Avaliação Psicológica (UNIP/IBAP), Neuropsicologia (CFP) e Terapia Cognitivo-Comportamental pelo Instituto WP (RS).

Ana Carolina Lima Neiva Bitencourt, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Psicóloga Clínica. Doutoranda em psicologia pela Universidade Federal da Bahia no programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia (PPG/UFBA). Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC. Doutorado sanduíche na McGill University (CA). Mestre em Família na Sociedade Contemporânea (UCSAL), Especialista em Terapia Cognitivo-Comportamental pelo Instituto WP (RS), Formação em Terapia Cognitivo-Comportamental pelo Beck Institute (EU).

Ângelo Rodrigo Valentin de Souza, Universidade Estadual da Bahia (UNEB)

Estudante de Graduação em Psicologia. Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

Camila Silva Santana, Universidade Salvador (UNIFACS)

Estudante de Graduação em Psicologia. Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

Emanuela Ramos de Oliveira

Psicóloga Clínica. Professora de educação socioemocional (LIV). Especialista em Terapia Cognitiva Comportamental (VEDA). Especialista em Avaliação psicológica. Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

Letícia Mascarenhas Ramos, Universidade Salvador (UNIFACS)

Psicóloga. Pós graduanda em Neuropsicologia (UniFTC). Membro do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

José Neander Silva Abreu, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Psicólogo. Doutor em Neurociencias e Comportamento (USP). Professor associado do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia. Coordenador do Laboratório de Neuropsicologia Clínica e Cognitiva - NEUROCLIC.

Downloads

Published

2024-11-13

How to Cite

Bahia, A. F., Martins, C. R., Neiva Bitencourt, A. C. L., de Souza, Ângelo R. V., Santana, C. S., de Oliveira, E. R., … Abreu, J. N. S. (2024). #stayathome?: Increased children’s emotion regulation in covid-19 pandemic. Estudos De Psicologia (Natal), 25(2), 232–242. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200023

Issue

Section

Dossiê Especial “Psicologia e os desafios para o enfrentamento da pandemia Covid-19”