Cartas para Clarice: oficina de escrita com alunos do ensino fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26823/rnufen.v15i1.22201

Keywords:

autoria, linguagem escrita, literatura, Lispector Clarice (1920-1977)

Abstract

The purpose of this professional experience report is to describe a writing and text production workshop with elementary school students as part of a project on Clarice Lispector (1920-1977). The workshop was developed from contact with typewriters and the letter and ticket genres. After studying the author's biography and reading her children's works, the children were able to use the typewriter both to learn more about the writer's craft in its production context and to address questions and impressions about Your works. It is noteworthy that the workshop was powerful for allowing contact with a past technology that few have access to, for the production of genres that have been subjugated in the face of new digital communication technologies and for the more intimate contact with the writer's biography, allowing reflections about the authoring process.

Author Biography

Fabio Scorsolini-Comin, Universidade de São Paulo

Fabio Scorsolini-Comin é Professor do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia pela Universidade de São Paulo.

References

Gotlib, N. B. (2009a). Clarice: uma vida que se conta. (6ª ed.). São Paulo: EDUSP.

Gotlib, N. B. (2009b). Clarice fotobiografia. (2ª ed.). São Paulo: EDUSP.

Lispector, C. (1998). Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

Lispector, C. (2010). O mistério do coelho pensante e outros contos. Rio de Janeiro: Rocco.

Lispector, C. (2020). Todas as cartas. Rio de Janeiro: Rocco.

Moser, B. (2017). Clarice,. São Paulo: Companhia das Letras.

Pojar, G. B., & Scorsolini-Comin, F. (2020). Um corpo que arde: corporeidade e produção de subjetividade em Clarice Lispector. Subjetividades, 20(1), e7365.

Prates, A. E. (2012). Literatura no ensino médio: o desafio de ler Clarice Lispector. Revista Humanidades, 27(2), 284-294.

Rosenbaum, Y. (2006). Metamorfoses do mal: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Scorsolini-Comin, F. (2019). A infância clandestina em Clarice Lispector. Revista do SELL, 8(2), 185-203.

Scorsolini-Comin, F., & Santos, M. A. (2010). Todos passam pela via crucis: a corporeidade em Clarice Lispector. Psicologia em Estudo, 15(3), 623-632.

Scorsolini-Comin, F., & Silva, A. A. (Orgs.) (2018). A mulher que salvou os peixes: Clarice Lispector e o universo infantil. Ribeirão Preto, SP: INEPAD.

Winnicott, D. W. (2017). A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC.

Published

2023-03-30

How to Cite

Scorsolini-Comin, F. (2023). Cartas para Clarice: oficina de escrita com alunos do ensino fundamental. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 15(1). https://doi.org/10.26823/rnufen.v15i1.22201

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)