Cartas para Clarice: oficina de escrita com alunos do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.26823/rnufen.v15i1.22201Keywords:
autoria, linguagem escrita, literatura, Lispector Clarice (1920-1977)Abstract
The purpose of this professional experience report is to describe a writing and text production workshop with elementary school students as part of a project on Clarice Lispector (1920-1977). The workshop was developed from contact with typewriters and the letter and ticket genres. After studying the author's biography and reading her children's works, the children were able to use the typewriter both to learn more about the writer's craft in its production context and to address questions and impressions about Your works. It is noteworthy that the workshop was powerful for allowing contact with a past technology that few have access to, for the production of genres that have been subjugated in the face of new digital communication technologies and for the more intimate contact with the writer's biography, allowing reflections about the authoring process.
References
Gotlib, N. B. (2009a). Clarice: uma vida que se conta. (6ª ed.). São Paulo: EDUSP.
Gotlib, N. B. (2009b). Clarice fotobiografia. (2ª ed.). São Paulo: EDUSP.
Lispector, C. (1998). Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
Lispector, C. (2010). O mistério do coelho pensante e outros contos. Rio de Janeiro: Rocco.
Lispector, C. (2020). Todas as cartas. Rio de Janeiro: Rocco.
Moser, B. (2017). Clarice,. São Paulo: Companhia das Letras.
Pojar, G. B., & Scorsolini-Comin, F. (2020). Um corpo que arde: corporeidade e produção de subjetividade em Clarice Lispector. Subjetividades, 20(1), e7365.
Prates, A. E. (2012). Literatura no ensino médio: o desafio de ler Clarice Lispector. Revista Humanidades, 27(2), 284-294.
Rosenbaum, Y. (2006). Metamorfoses do mal: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
Scorsolini-Comin, F. (2019). A infância clandestina em Clarice Lispector. Revista do SELL, 8(2), 185-203.
Scorsolini-Comin, F., & Santos, M. A. (2010). Todos passam pela via crucis: a corporeidade em Clarice Lispector. Psicologia em Estudo, 15(3), 623-632.
Scorsolini-Comin, F., & Silva, A. A. (Orgs.) (2018). A mulher que salvou os peixes: Clarice Lispector e o universo infantil. Ribeirão Preto, SP: INEPAD.
Winnicott, D. W. (2017). A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC.