This is an outdated version published on 2023-10-09. Read the most recent version.

Content analysis of the electoral discourses of the 2018 presidential run in Brazil

Authors

Abstract

The article addresses the connection between democracy and rhetoric, analyzing how the main candidates of Brazil’s 2018 presidential run had built their speeches throughout their campaigns and which subjects were most covered, comparing the candidates’ different communication platforms and also the candidates among themselves. Using Laurence Bardin’s content analysis, categories were created to synthesize and characterize the tenor of the speeches, allowing to develop a profile on the posture of the candidates before the main subjects that mobilize politics. The effects of the political polarization were prominent on each candidate's speech and wide similarities were found among them. However, important aspects that distinguish one from the other were also found. In front of the relevance of the changing period of Brazilian politics, it is necessary that more studies can address the subject aiming for a better understanding of the political speeches’ roles on the contemporary’s age exercise of democracy.

Author Biographies

Marcelo Ferreira Alves dos Santos, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Bacharelando em Psicologia no Centro de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Possui trabalhos nas áreas de Análise do Comportamento; Psicologia Social e Psicologia Política.

Rayra Santos de Souza, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Cursa Psicologia na Universidade Presbiteriana Mackenzie (bacharelado e licenciatura), onde desenvolveu o interesse por pesquisa e educação. Atualmente faz pesquisa sobre desenvolvimento humano com bolsa do FAPESP (iniciação científica), desenvolve o projeto de extensão Mulheres na História: Encontros de Psicologia e Educação em uma escola técnica da cidade de São paulo e participa do grupo de estudos Educação, Inclusão e Vulnerabilidade na Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Patrícia Moraes Cabral, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduanda em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) com término previsto para 2021, membro do Laboratório de Neurociência Cognitiva e Social da UPM desde agosto de 2016. Sob a orientação do Prof. Dr. Paulo Sérgio Boggio a aluna teve sua segunda bolsa de iniciação cientifica pela FAPESP.

Enzo Banti Bissoli, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2010), mestrado em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012) e doutorado em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2018). Leciona em cursos de graduação em Psicologia desde 2014. Tem experiência em disciplinas como: História da Psicologia (Teorias e Sistemas Psicológicos), Introdução às Práticas Psicológicas, Ética Profissional, Análise Experimental do Comportamento, Psicologia Social, Aspectos Psicológicos: Perdas, Luto e Cuidados Paliativos. Orienta trabalhos acadêmicos e supervisiona estágio em Psicologia Social e Análise do Comportamento.

Published

2023-10-09

Versions