Perspectiva decolonial e educação: reflexões a partir de experiências

Authors

Abstract

This article had the goal of doing a bibliographic study about the consequences of coloniality, its effects on the subjectivity of the wretched people, and how its influence impacts the pedagogic proposal of a country. It was concluded that coloniality still exerts its influence heavily both on the social structure, as well as on the thinking and being of the subaltern communities, including here the educational proposal, that dehumanizes and pacifies the students through a logic similar to what the colonizers used to dominate the colonized people, where only an authoritarian figurehead is the holder of all wisdom, therefore, being the only reference of what it is to truly be. We point the necessity of rebuilding the education through the participation of the people, based on their material, historical and dialectic singularities, where the students aren’t just objects to the education, but active actors of their own social constitution.

Author Biographies

Leonardo Colossi Torres, UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense

Graduando em Psicologia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2016-2021).

Janine Moreira, UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994) e doutorado em Educação realizado na Universidade de Córdoba, na Espanha (2000), e convalidado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação na Universidade de Murcia, na Espanha (2016). É professora do curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) de Criciúma. Desenvolve projetos na área de educação em saúde, educação permanente em saúde, políticas públicas de saúde em sua interface com processos educativos e patologização e processos de subjetivação. Teoricamente, trabalha com a teoria existencialista, com a educação popular e com os estudos decoloniais.

Published

2024-01-29

Issue

Section

Artigos