IDENTITY(S) IN MOVEMENT: COLLECTIVE ACTION AND MULTILICITY IN YOUTH TRAJECTORIES

Authors

  • Tania Regina Raitz Universidade do Vale do Itajaí-SC
  • Franciele Corti Universitat Abat Oliba CEU (UAO-CEU)
  • Tarsilla Noemi Bertoli Alexandrino Universidade do Vale do Itajaí

Abstract

This text is a theoretical essay that seeks to discuss issues related to the concept of identity or identity(ies), from the perspective of some authors of Sociology and Critical Social Psychology, directing to collective actions and youth trajectories. The elaborations on identity have as their main essential contribution the work of Alberto Melucci (2006), composing a referential theoretical scrutiny in the study carried out. When we reflect on the identity in movement and the multiplicity in youth trajectories, we perceive through the specialized and analyzed literature that we cannot deny the multiple contexts that young people use to make their school and work decisions and strategies. Youth trajectories are oscillating, non-linear, characterized by ruptures, a series of transformations and rearrangements experienced, as well as the very constitution of identities(ies). Young people experience situations of experimentation in their personal and professional trajectories in a movement that is circulating, fluid and uncertain.

Author Biographies

Franciele Corti, Universitat Abat Oliba CEU (UAO-CEU)

Doutora em Educação e Sociedade, pela da Universitat de Barcelona (2017). Mestre em Pesquisa em Didática, Formação e Avaliação Educativa, pela Universitat de Barcelona (2010). Licenciada em Matemática, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Ganhadora do Prêmio CEU Ángel Herrera à Excelência, por reconhecimento ao melhor trabalho docente (2020). É professora associada à Faculdade de Educação da Universitat de Barcelona (UB). Professora colaboradora doutora na Faculdade de Comunicação, Educação e Humanidades da Universitat Abat Oliba CEU (UAO-CEU). Professora associada à Faculdade de Educação da Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). É membro integrante do grupo de pesquisa consolidado 'TRALS: Transiciones Académicas y Laborales' e do grupo de inovação docente consolidado 'MIDE-me', ambos da Faculdade de Educação da Universitat de Barcelona. É colaboradora do grupo de pesquisa consolidado 'TRIVIUM: Educación, Familia y Escuela Inclusiva', da Universidad Abat Oliba CEU.  Áreas de atuação docente e de pesquisa: Relação Pedagógica; Tecnologia Educativa; Transições acadêmicas e laborais; Metodologias de Pesquisa em Ciências Sociais; Educação Matemática.

Tarsilla Noemi Bertoli Alexandrino, Universidade do Vale do Itajaí

Doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2022-2025), Mestre em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina - Udesc (2017) com graduação em Administração Pública (2013), Pedagogia (2009) e Normal Superior (2008). Atua como: Professora dos Cursos de Graduação da UniAvan.

Published

2024-07-10

Issue

Section

Artigos