O direito da Pessoa com Deficiência ao Ensino Regular

por uma educação na convivência.

Authors

  • Gabriela Vieira de Abreu UFES
  • Janaína Mariano César UFES

Abstract

This work aims to analyze the importance of the right of disable people to Regular Education. The research was carried out from the professional practice of School Mediation in two regular and private schools in the Southeast region of Brazil. The work is developed based on the analysis of Research Diaries, as thought by Institutional Analysis. As a theoretical reference, Disability Studies stand out. It is affirmed that coexistence is a major factor in order to build an inclusive education, and  conversation as a promoter of coexistence, in contrast to the normalization,  ableism and segregation practices, which prevent an inclusive society.

Author Biography

Janaína Mariano César, UFES

É professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ). Professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/PPGPSI). Como pesquisadora desenvolve seu trabalho na vinculação com a Rede de Estudos de Práticas Conectivas em Políticas Públicas (Conectus). Dedica-se à atuação e estudos relacionados aos processos de produção de subjetividade, processos formativos, ética, processos grupais e clínico-institucionais.

Published

2024-10-03

Issue

Section

Artigos