Political praxis in Brazilian student occupations in the years 2015 and 2016

Authors

Abstract

Student occupations whose general guidelines defended public education and were organized in an augestionary way marked the years 2015 and 2016 in Brazil. This article aims to address dimensions of the political praxis of young people during student occupations in São Paulo in those years. The empirical corpus of the research was built through focus groups, interviews and participant observations with students from four Brazilian cities in the state of São Paulo. In addition to the political praxis category, political psychology references supported the corpus analysis. Based on the empirical material, the supposed spontaneity of the movements is discussed, as well as the process of taking over spaces, organization and leadership. It is understood that the political praxis of the young people approached in the research had significant creative, reflective and multitudinous traits. Finally, even in the face of difficulties, wear and limits, the gains arising from political praxis took place in material dimensions, but also relational and organizational.

Author Biographies

Leandro Amorim Rosa, UFAC

Professor of the Universidade Federal do Acre (UFAC). PhD in Social Psychology at Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Master of Science degree in Psychology from Universidade de São Paulo (USP). Visiting researcher at Vrije Universiteit Amsterdam (Supervisor: Bert Klandermans). Research focuses on the cultural-historical psychology, political participation, social and socio-environmental moviments.

Salvador Antonio Mireles Sandoval, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, SP, Brasil

Graduação em Latin American Studies - University of Texas at El Paso (1969), Mestrado em Ciência Politica - University of Texas at El Paso (1970), Mestrado em Ciência Politica - The University of Michigan at Ann Arbor (1971) e Doutorado em Ciência Politica - The University of Michigan at Ann Arbor (1984). Atualmente é Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, e professor assistente doutor aposentado da Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Tem experiência nas áreas de Psicologia Política, Psicologia Social Comunitária, Teorias Sociológicas de Mudanças Sociais, Ciências Sociais da Educação, com ênfase nos seguintes temas: psicologia politica, participação politica em movimentos sociais, processos de conscientização politica, educação politica, educação popular, comportamento politico coletivo e conflitos sociais. Realizou pós-doutorado no Center for the Study of Social Change, New School for Social Research, New York (1995), e pesquisador convidado no David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University como J.P Lemann Visiting Scholar (2000). Ex-Presidente da Associação Brasileira de Psicologia Social-ABRAPSO, socio-fundador e ex-Presidente da Associação Brasileira de Psicologia Politica-ABPP e fundador da Revista Psicologia Política sendo um dos primeiros co-editores da revista . Professor visitante na Concordia University, Montreal Canadá em 2008 e em 2012. Membro fundador da Associación Ibero-Latino-Americana de Psicologia Politica em 2011. Professor, Departamento de Sociologia, Universidad Autônomo Metropolitana, Cidade do México,México 1974-1978.

Published

2024-10-03

Issue

Section

Ocupações, Greves, Protestos e Dinâmicas Políticas Atuais