Lending the ears: listening to children in institutional care

Authors

  • Isabela Silva Rocha Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Martha Franco Diniz Hueb Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Fabio Scorsolini-Comin Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200042

Keywords:

shelters, institutionalization, caregivers

Abstract

Working in a host institution is complex and contradictory and it might give rise to great anxiety. This study aims to investigate how professionals of host institutions undertake the process of listening to the child. Grounded in psychoanalysis, it is a collective case study: ten professionals responded to an interview based on the showing of a picture from the Children’s Apperception Test (CAT), followed by a semi-structured interview. The respondents expressed ambivalence over their professional performance, notably in activities that demand greater closeness and affective engagement. It was found that the respondents had been engaged in active listening, which had led them to feelings of sadness, pain, helplessness, insecurity, as well as doubts and a sense of unpreparedness in face of the accounts. It is recommended that professionals be given continuing education, encouragement to practice active listening, and the resources necessary in order to pursue such goals, both for the benefit of the child and the well-being of those who work in this field.

Author Biographies

Isabela Silva Rocha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia e Mestrado na linha de pesquisa Psicologia e Família pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Martha Franco Diniz Hueb, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora Associada Aposentada do Departamento de Psicologia/UFTM
Docente colaboradora do Programa de Pós-graduação em Psicologia/UFTM
Doutora em Ciências Médicas, Área de Concentração em Saúde Mental pela Universidade de São Paulo e Mestre em Psicologia (Psicologia Clínica) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pedagoga com Licenciatura Plena pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ituverava. Especialista em Orientação Educacional pela Universidade de Uberaba e Especialista em Psicologia Clinica e Psicologia Educacional pelo Conselho Federal de Psicologia

Fabio Scorsolini-Comin, Universidade de São Paulo

Professor do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP) e do Programa de Pós-graduação em Enfermagem Psiquiátrica da EERP-USP, na linha de pesquisa Promoção de Saúde Mental. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Psicólogo (Bacharelado, Licenciatura e Formação de Psicólogo) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP). Mestre e Doutor em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou Doutorado Sanduíche na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Portugal/Bolsa USP/Santander). Realizou dois Pós-Doutorados na Universidade de São Paulo (2013-2015 e 2016-2017), na área de Tratamento e Prevenção Psicológica (ambos com Bolsa PDJ-CNPq). Especialista em Gestão da Educação: Supervisão Educacional e em Gestão da Educação: Administração Escolar.

Published

2024-11-13

How to Cite

Rocha, I. S., Hueb, M. F. D., & Scorsolini-Comin, F. (2024). Lending the ears: listening to children in institutional care. Estudos De Psicologia (Natal), 25(4), 424–435. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20200042

Issue

Section

Social policies themes: social assistance and the rights guarantees system (SGD - "Sistema de Garantias de Direitos")