School Climate: ASystematic Review of Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26823/nufen.v13i1.20257

Abstract

The objective of the study is to carry out a systematic review of the literature on the school climate, considering the period from January 2014 to December 2018. 14 articles were selected from the databases: LILACS, SciELO, Web of Science, Scopus and PePsic. The articles were derived from 7 countries, as well as a comparative study between two countries in Latin America. As for the methodological aspects, the quantitative approach was the most used, with the validation and application of scales prevailing.Study participants were conducted with students, teachers, family membersand school managers. The results indicate that the school climate needs to be studied according to each context and that it influences the teaching-learning process, contributing positively if the school climate is good and if it is not, it will also bring harm to the school.

Author Biographies

Ellery Henrique Barros da Silva, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestrando em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI/CAFS. Pós-graduado em Gestão Educacional em Rede (UFPI), Educação Infantil (UESPI) e em Tecnologias Educacionais para a prática docente no Ensino da Saúde na Escola pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ/ENSP). Atua como professor substituto na Universidade Federal do Piauí/UFPI, Professor/Tutor do Curso de Licenciatura em Pedagogia (UFPI/CEAD).

Yamila Larisse Gomes de Sousa

Psicóloga pela Universidade Federal do Piauí. Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí.

Fauston Negreiros, Universidade Federal do Piauí

Psicólogo, graduado pela Universidade Estadual do Piauí (2005). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2009;2012). Pós-Doutorando em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP. É professor-pesquisador adjunto IV do Departamento de Psicologia, do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) Ciência Política da Universidade Federal do Piauí - UFPI. Pesquisador no grupo de pesquisa Psicologia e Escolarização: políticas públicas e atividade profissional na perspectiva histórico-crítica, da Universidade de São Paulo/USP. Membro da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, ABRAPEE. Membro do Fórum Nacional de Medicalização da Educação e Sociedade. 

Sandra Elisa de Assis Freire, Universidade Federal do Piauí

Possui Licenciatura (2005) e Formação (2006) em Psicologia pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ, e Mestrado (2009) e Doutorado (2013) em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Atualmente é Professora Adjunta III do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Piauí (Campus Parnaíba) e professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia - UFPI. Vice-coordenadora do do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia - UFPI. Membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa Humana da UFPI, do Campus Ministro Reis Velloso. Psicóloga Clínica Sistêmica Familiar. 

Published

2021-04-10

How to Cite

Silva, E. H. B. da, Sousa, Y. L. G. de, Negreiros, F., & Freire, S. E. de A. (2021). School Climate: ASystematic Review of Literature. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 13(1). https://doi.org/10.26823/nufen.v13i1.20257

Most read articles by the same author(s)