CAPITAL-WORK-EDUCATION

CREATIVITY, SOCIO-EMOTIONAL SKILLS AND (CON)FORMATION OF THE SELF-ENTREPRENEUR

Authors

  • Daniele Nunes Henrique Silva Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia
  • Lavinia Magiolino UNICAMP

Abstract

This work discusses the problem of creativity and socio-emotional skills at school, analyzing educational policies in their relationship with psychology. It is based on the observation that neoliberal economic policy has altered the public and private relationship, redefining thematic agendas in which this problem assumes centrality in a supposed program of educational innovation. The discussion turns to the "New School Program" (1999-2002) and "Inova Educação" (2019), passing through the Proposal for the Evaluation of Socio-emotional Competencies of the Ayrton Senna Institute. Such proposals, (self)called innovative and/or creative, hide perverse processes of exclusion that, in fact, bet more on the reproduction of old formulas of subjugating the working class. The school is, then, the locus of a deliberate attempt to shape working subjectivity, sustained by the logic of self-entrepreneurship through the pseudo-hypervalue of individual skills that alienates subjects from their class consciousness.

Author Biography

Daniele Nunes Henrique Silva, Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia

Graduada em bacharel e licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Titulou-se em Mestre em Psicologia da Educação, no ano de 1998, e no Doutorado em Educação, no ano de 2006, na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Em 2015, fez seu Estágio de Pós-Doutoramento na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP, no Programa de Psicologia Social). É Professora Associada 1, do quadro permanente da Universidade de Brasilia (UNB). Está vinculada como professora colaboradora ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação, UNICAMP. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Pensamento e Linguagem (GPPL/UNICAMP) e do Núcleo de pesquisa dialética exclusão/inclusão social (NEXIN/PUC-SP). Membro também do GT Psicologia sócio-histórica e a desigualdade social e o contexto brasileiro (ANPEPP). Atua no desenvolvimento de duas linhas investigativas, a saber: 1) Diferença, cultura e alteridade: investigação de trajetórias não-hegemônicas de desenvolvimento; 2) Imaginação e processos criativos no desenvolvimento humano. O eixo transversal das linhas investigativas é a vivência (perejivanie) na formação dramática do psiquismo, sua dimensão est/ética e política. Tem publicado diversos artigos e livros no campo da Psicologia e da Educação em periódicos de referência nacional e internacional.Organizou recentemente o livro "Vygotsky and Marx: towards a marxist psychology", pela Francis & Taylor - selo Routledge. Experiência na área de Psicologia do Desenvolvimento, Cultura e Arte com ênfase investigativa na perspectiva histórico-cultural. Atualmente, atua como professora visitante na Universidade de Genebra (UNIGE, Section des sciences de l`éducation)

Published

2024-07-10

Issue

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Artigos