This is an outdated version published on 2023-10-18. Read the most recent version.

Arte e atenção conjunta

a dimensão micropolítica da acessibilidade

Authors

Abstract

The article discusses the micropolitical dimension of accessibility for students with disabilities at university. It identifies the university as an enabling territory and experiments with inventive strategies to change such scenario. Betting on the power of art, it investigates practices of joint attention in a DanceAbility workshop with students with and without disabilities. Starting from Yves Citton's (2014) ecology of attention, the aim is to analyze different layers of the attentional network where forces and affects circulate. The research uses the cartography method to detect gestures of attention to each other, analyzing the experience of attention to the self and what is described as "four-wall experience." It concludes that artistic practices accessible to all students have the potency to create a territory of cultivating joint attention, inducing transformations in the micropolitical dimension of accessibility in the university.

Keywords: Art; Accessibility; Joint Attention; Disability; Micropolitics

Author Biography

Virgínia Kastrup, Universidade Federal do Rio de Janeiro

possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e pós-doutorado no CNRS, Paris (2002). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Publica e dá pareceres nas revistas Psicologia e Sociedade, Revista do Departamento de Psicologia (UFF), Psicologia Ciência e Profissão , Psicologia em Estudo, Arquivos Brasileiros de Psicologia e Psicologia. Reflexão e Crítica, dentre outras. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, invenção, produção da subjetividade, aprendizagem, atenção, arte e deficiência visual.

Published

2023-10-18

Versions