RESTORING ENVIRONMENTS FOR UNIVERSITY STUDENTS: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20210041

Keywords:

ambientes restauradores, universidade, psicologia ambiental

Abstract

The objective of this article was to analyze the scientific productions of the last five years, aimed at university restoring environments. The guiding question was defined and the selection of the articles was made on the data base. From the 774 articles that were found, 15 remained as meeting the criteria. After the critical analysis, the composing before the literature took place, along with the elaboration of the flowchart. There was the primacy of international studies and the prevalence of the use of the union of Kaplan (1989; 1985) and Ulrich (1983; 1999) theories. The main characteristics of the environment were the presence of: vegetation, flowers, sounds of birds, animals and the absence of people. Benefits from the environment are the promotion of well-being, increased attention and reduced stress. This research made it possible to identify the physical aspects for the implementation of a restoring environment in universities.

Author Biographies

Letícia Iglesias, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Graduanda em Psicologia pela Universidade do Vale do Itajaí - SC. Atualmente é pesquisadora Bolsista de Iniciação Científica atráves do programa Uniedu, com ênfase em Saúde Mental Universitária

Roberta Borghetti Alves, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutora e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.Responsável pelo Programa de Saúde Mental Universitária- (ACOLHER) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Docente do Curso de Psicologia e do Mestrado profissional de Psicologia da UNIVALI.Vice-Presidente da Associação Brasileira de Psicologia Ambiental e Relações Pessoa-Ambiente (ABRAPA). Conselheira do décimo plenário do Conselho Regional de Psicologia de Santa Catarina (CRP-12). Responsável pela Comissão Psicologia na Gestão de Riscos e Desastres e pelo Centro de Referências Técnicas em Psicologia e Políticas Públicas (CREPOP) no CRP-12. Foi membro da Comissão Nacional de Psicologia nas Emergências e Desastres do Conselho Federal de Psicologia. Participa como colaboradora do Laboratório de Psicologia Ambiental na UFSC. Realiza pesquisa voltadas as temáticas de Psicometria, Saúde Coletiva, Psicologia Ambiental e Gestão Integral de Riscos e Desastres.

Julia Roberta da Silva, Universidade do Vale de Itajaí - UNIVALI

Graduanda em Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí - SC.

Rafaela Sonda

Graduanda em Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí - SC.

Published

2022-01-01

How to Cite

Iglesias, L., Alves, R. B., da Silva, J. R. ., & Sonda, R. . (2022). RESTORING ENVIRONMENTS FOR UNIVERSITY STUDENTS: AN INTEGRATIVE REVIEW . Estudos De Psicologia (Natal), 26(4), 434–444. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20210041

Issue

Section

Psychosocial aspects pertaining to interactions between people and various socio-environmental contexts