Polyvictimization and the effects of peer bullying in a Brazilian sample

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20220030

Keywords:

Bullying, Risk behaviors, Childhood adverse experiences, Polyvictimization, Social support

Abstract

The most common kind of violence in schools is bullying practiced by peers. This study aims to investigate the association between this form of victimization and other forms of violence and risk behaviors. 510 Brazilian adults between 18-59 years participated in the current study (M = 30.64; SD = 10.47), 77.3% female. Individuals answered MAES and a sociodemographic questionnaire. 47.8% reported having suffered bullying, and this victimization was associated with higher rates of all types of violence within the family, lower perception of social support in childhood and in adolescence, earlier alcohol use, suicidal ideation and physical victimization as an adult. Being a victim of bullying is related to other forms of violence and risk behaviors, with weaker social support environments possibly playing a role in polyvictimization.

Author Biographies

Jaqueline Portella Giordani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é Psicóloga na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Carolina Palmeiro Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é Doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Quésia Fernandes Cataldo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), é Doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Fernanda Saraiva Almeida, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é Mestranda em Cognição Humana no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Clarissa Marceli Trentini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Ciências Médicas: Psiquiatria pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é Professora Titular do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Downloads

Published

2023-11-23

How to Cite

Giordani, J. P., Lima, C. P., Cataldo, Q. F., Almeida, F. S., & Trentini, C. M. (2023). Polyvictimization and the effects of peer bullying in a Brazilian sample. Estudos De Psicologia (Natal), 27(3), 322–332. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20220030

Issue

Section

Social policies themes: social assistance and the rights guarantees system (SGD - "Sistema de Garantias de Direitos")