Effectiveness of an Executive Functions Parental Program in ADHD Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/1678-4669.20230002

Keywords:

transtorno de deficit de atenção/hiperatividade (TDAH), intervenção, funções executivas, efetividade

Abstract

Attention/Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most prevalent disorders in the child population. Evidence suggests that children with this disorder usually present impairments in executive functions (EF). This study aims to evaluate the effects of a home-based intervention applied by parents (Flii, A Space Adventure) on the EF of Brazilian children with ADHD. Sixteen children with ADHD aged 7 to 12  participated in this study. A battery of neuropsychological tests and questionnaires was applied as assessment. Afterwards, children’ received Flii programa applied at home by the parents. A relevant improvement in visuospatial working memory in the Flii group after the intervention (T2) compared to the control group. The results of the intragroup analyzes suggest that the intervention group had gains in processing speed, cognitive flexibility, verbal and visuospatial working memory. These results suggest that Flii was effective in promoting some changes in the children’ executive functioning.

Author Biographies

Ana Carolina Lima Neiva Bitencourt, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), é Psicóloga Clínica e Responsável Técnica da Clínica de Desenvolvimento Infantojuvenil Ana Carolina Neiva.

Roberto Beirão Santos Sousa, Universidade Federal da Bahia

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), é Residente de Psicologia com Ênfase em Neurologia pelo Hospital Geral Roberto Santos (HGRS).

Marione Souza Campos, Universidade Federal da Bahia

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), é Psicóloga clínica.

Clara Xavier Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal da Bahia (UFBA), é Bolsista de Iniciação Científica do CNPq na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Cíntia Ribeiro Martins, Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal da Bahia (UFBA), é Bolsista de Iniciação Científica do CNPq na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Vivian Siqueira dos Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Neander Abreu, University of York

Doutor em Psicologia/Neurociências e Comportamento e Pós-Doutor pela University of York - Reino Unido, é Professor Associado do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Downloads

Published

2024-11-12

How to Cite

Bitencourt, A. C. L. N., Sousa, R. B. S., Campos, M. S., Oliveira, C. X., Martins, C. R., dos Santos, V. S., & Abreu, N. (2024). Effectiveness of an Executive Functions Parental Program in ADHD Children. Estudos De Psicologia (Natal), 28(1), 13–25. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20230002

Issue

Section

Psychobiology and Cognitive Psychology