The insertion of School Psychology in Popular Education

an experience account

Authors

  • Aline Beckmann Menezes FACULDADES INTEGRADAS IPIRANGA
  • Cristiane Martinez de Almeida UniFamaz
  • Rachel Teixeira Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26823/nufen.v14i1.22673

Keywords:

school psychology, popular education, experience account

Abstract

This experience report proposed to contribute to the insertion of School Psychology in the context of Popular Education. 180 students and 10 teachers from the popular education movement participated. Workshops and a project were carried out. It was observed that in all the classes in which the workshops on depression and anxiety were held, there was engagement, due to identifications with the symptoms presented and their relationship with ENEM. About the professional guidance project, there were speeches about incapacity to perform certain professions and lack of motivation. With regard to teachers, the complaints indicated the lack of internal organization and request for workshops at the beginning of the school year. It was considered that the proposal of this work was achieved, as it provided everyone involved a space for equal dialogue, evidencing the existence of external factors to the educational environment that directly influenced academic performance and professional choice.

Author Biographies

Aline Beckmann Menezes, FACULDADES INTEGRADAS IPIRANGA

Coordenadora do Núcleo de Apoio Psicopedagógico das Faculdades Integradas Ipiranga.

Professora Substituta da Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Pará

Cristiane Martinez de Almeida, UniFamaz

Mestre em Neurociências e Comportamento (UFPA). Pós-Graduada - MBA Gestão de Pessoas. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Pará. Tem experiência como docente na área de Psicologia. É psicóloga do Núcleo de Apoio ao Docente e Discente do UNIFAMAZ. Clínica e Escolar. Atua como Psicóloga Clínica e Escolar.

Rachel Teixeira, Universidade Federal do Pará

Professora Adjunta do Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento (NTPC - UFPA) desde 2017 e colaboradora da Pós-Graduação em Neurociências e Comportamento (NTPC - UFPA). Doutora em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo (USP - 2015). Mestra em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA - 2011). Psicóloga formada pela Universidade Salvador (Bahia - 2009). Temas de pesquisa: Psicologia Evolucionista, Evolução do Comportamento Humano, Teoria do Apego e Adoecimento na pós-graduação

References

Almeida, L., Marinho-Araujo, C. M., Amaral, A. & Dias, D. (2012). Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Revista da Avaliação da Educação Superior, 17, (3), 899-920. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/8w9yQ7S7Jq4VT9dd8tPGVtG/abstract/?lang=pt

Carvalho, T. O., & Marinho-Araujo, C. M. (2010). Psicologia escolar e orientação profissional: fortalecendo as convergências. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11(2), 219-228. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902010000200007&lng=pt&nrm=iso

Colesel, A., Borgo, G. M., Zene, C. F., Pereira, M., Camargo, N. C., Wasilewski, P. H., Chaves, W., Silva, E. S. & de Carvalho Cruz, G. (2016). Diálogo entre universidade e jovens de periferia urbana por intermédio da ação extensionista: Desafios para a educação popular. Revista Conexão UEPG, 12(1), 106-117. doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0008

Fortes, P. G. S. (2014). Psicologia escolar em organização não governamental: um estudo sobre o perfil profissional. Tese de doutorado defendida no Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde da Universidade de Brasília.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Publicado originalmente em 1968.

Guzzo, R. S., Mezzalira, A. S., Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Silva Neto, W. M. D. F. (2010). Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: teoria e pesquisa, 26(SPE), 131-141. doi: 10.1590/S0102-37722010000500012

Marinho-Araujo, C. (2010). Psicologia Escolar: pesquisa e intervenção. Em aberto, 23(83), 17-35. doi: 10.24109/2176-6673.emaberto.23i83.%25p

Naves, F. F. (2016). Interfaces entre a psicologia sócio-histórica e a educação popular com adolescentes. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 9(1), 32-49. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202016000100004&lng=pt.

Pina, K. V. (2018). Massificar Sem Democratizar: O Excesso Que Oprime. Educação & Sociedade, 39(142), 39-53. doi: 10.1590/ES0101-73302017101664

Souza, L. G. S., Menandro, M. C. S., Bertollo, M., & Rolke, R. K. (2009). Oficina de orientação profissional em uma escola pública: Uma abordagem psicossocial. Psicologia: ciência e profissão, 29(2), 416-427. doi: 10.1590/S1414-98932009000200016

Spaccaquerche, M. E., & Fortim, I. (2009). Orientação profissional passo a passo. São Paulo: Paulus.

Sparta, M., & Gomes, W. B. (2005). Importância atribuída ao ingresso na educação superior por alunos do ensino médio. Revista brasileira de orientação profissional, 6(2), 45-53. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902005000200005&lng=pt&nrm=iso>

Torres, H. G., França, D., Teixeira, J., Camelo, R. & Fusaro, E. (2013). O que pensam os jovens de baixa renda sobre a escola. Projeto de pesquisa desenvolvido pelo CEBRAP com o apoio da Fundação Victor Civita. Disponível em: https://fundacaotelefonicavivo.org.br/acervo/o-que-pensam-os-jovens-de-baixa-renda-sobre-a-escola/

Vieira, S. L., Maia, M. H., de Matos, K. S. L. & Costa, E. A. (1999). Educação, escola e comunidade: um estudo –piloto no estado do Ceará. Brasília: Projeto Nordeste.

Published

2022-04-17

How to Cite

Menezes, A. . B., de Almeida, C. M., & Teixeira, R. (2022). The insertion of School Psychology in Popular Education: an experience account. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 14(1). https://doi.org/10.26823/nufen.v14i1.22673

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.