The Weakening Of Critical Thinking And The Crisis Of The Brazilian Public University

Authors

  • André Guerra UFRGS
  • Lucia Marques Stenzel Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Associada do Departamento de Psicologia na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Saúde (UFCSPA). http://orcid.org/0000-0003-2040-1998

DOI:

https://doi.org/10.26823/nufen.v13i2.22474

Keywords:

Higher education institutions, Neoliberalism, Psychosocial factors, Technical rationality, Phenomenology

Abstract

This theoretical study proposes a critical reflection on the current configuration of the Brazilian public university. Three lines of analysis were developed by means of theoretical contributions influenced by phenomenology: organizational entrepreneurship and mind management, revealing that the public university has focused on mere technical training, cognitive formatting and a praxis devoid of ethical-political foundation; the university as an illness manager, in which psychological suffering arises from performance and productivity demands; the weakening of critical thinking, showing how university has been moving away from its main task, whose existencial foundation is the radicality of critical thinking. Finally, it points to the risk of irreversible debilitation of the Brazilian public university due to its accelerated march towards a neoliberal project that, in addition to its external assaults, also has a significant connivance from the academic community itself.  

Author Biographies

André Guerra, UFRGS

André Guerra - Doutor e Mestre em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, Porto Alegre/Brasil). Psicólogo graduado com ênfase em Processos de Gestão em Saúde Mental Coletiva pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA, Porto Alegre/Brasil). Membro da Aletheia: Núcleo de Estudos e Pesquisa em Psicologia Existencial na UFCSPA. Responsável pelo Serviço de Psicologia do Sindicato dos Bancários de Porto Alegre e Região.  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3608-968X

Lucia Marques Stenzel, Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Associada do Departamento de Psicologia na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Saúde (UFCSPA).

Professora Associada da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) - Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Saúde e pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Psicologia e Processos de Saúde (PPG em Psicologia e Saúde-UFCSPA). Membro do GT da ANPEPP Fenomenologia, Saúde e Processos Psicológicos. Coordenadora da Aletheia: Núcleo de Estudos e Pesquisa em Psicologia Humanista e
Existencial (UFCSPA).

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Published

2021-08-10

How to Cite

Guerra, A. ., & Stenzel, L. M. (2021). The Weakening Of Critical Thinking And The Crisis Of The Brazilian Public University. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 13(2). https://doi.org/10.26823/nufen.v13i2.22474

Issue

Section

Dossiê Temático Sofrimento, Crise e Cuidado na Universidade: intervenções clínic

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