Perception of Organizational Support in Public Security: A Integrative Review

Authors

Abstract

An integrative review of national and international literature was carried out to identify how the perception of organizational support was investigated in studies conducted in the area of public safety. We seek to present an overview of the scientific knowledge produced on the subject among police and firefighters in the last two decades, showing the development of research over time and the main results obtained. The searches were performed using Publish or Perish software, during the period from 2000 to 2020, in the Google Scholar academic database. A total of 53 articles were analyzed and the predominance of studies in the United States with low growth indicated by Sen's slope estimator (Q = 0.25 [CI99% = 0.05 - 0.50]) was identified. The results showed that in the field of public safety, the perception of organizational support occupies an important role in the relationship between worker and institution, relating to several indicators of well-being and job performance. The contributions of the results found were discussed, as well as the possibilities for future research.

Keywords: organizational support, public safety, literature review.

Author Biographies

Martina Mazzoleni, University of Brasilia (UnB), Brazil

Mestre e Doutoranda em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB).

Victoria Ayelen Gomez, University of Brasilia (UnB), Brazil

Mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura pela UnB. Psicóloga pela Universidade Nacional de Córdoba (Argentina).

Carlos Manoel Lopes Rodrigues, University of Brasilia (UnB), Brazil

Mestre e Doutorando em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB). Professor Adjunto do Centro Universitário de Brasília (UniCEUB).

Clara Fernandes Rezende Nunes, University of Brasilia (UnB), Brazil

Aluna de graduação de Psicologia na Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Psicologia pela UnB.

Filipe Santana Lima, University of Brasilia (UnB), Brazil

Estudante de graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília (UnB).

Cláudio Vaz Torres, University of Brasilia (UnB), Brazil

Ph.D. em Industrial Organizational Psychology - California School of Professional Psychology. É professor do Departamento de Processos Psicológicos Básicos da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-graduação em Ciência do Comportamento da Universidade de Brasília (UnB).

Thiago Gomes Nascimento, University of Brasilia (UnB), Brazil

Doutor em Administração e Mestre e Doutorando em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência do Comportamento da UnB e Professor Adjunto do Centro Universitário Iesb.

Sérgio Eduardo Silva de Oliveira, University of Brasilia (UnB), Brazil

Doutor em Psicologia também pela UFRGS. Professor da Universidade de Brasília (UnB), atuando junto ao Departamento de Psicologia Clínica (PCL) e ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura (PsiCC) do Instituto de Psicologia da UnB.

Francisco Guilherme Lima Macedo, University of Brasilia (UnB), Brazil

Mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações e Doutorando em Administração pela Universidade de Brasília (UnB). Professor Assistente do Centro Universitário IESB.

Lara Letícia Pinto Barbosa, University of Brasilia (UnB), Brazil

Mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura (PPGPsiCC) da Universidade de Brasília (UnB).

Francisco Antonio Coelho Junior, University of Brasilia (UnB), Brazil

Doutor em Psicologia Social, do Trabalho e Organizações pela Universidade de Brasília. Professor Associado vinculado ao Departamento de Administração da Universidade de Brasília. Atua, também, no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade de Brasília.

Cristiane Faiad, University of Brasilia (UnB), Brazil

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília. É professora do Departamento de Psicologia Clínica e do Programa de Pós Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações da Universidade de Brasília.

Published

2022-10-01