Validity Evidences of Professional Fulfillment Scale of Teachers at Federal Universities

Authors

Abstract

The objective of this research was to verify the preliminary evidence of validity and reliability of the Professional Fulfillment s     cale of Federal University Professors (PFS-FUP), elaborated from the Professional      Fulfillment model, understood as a process derived from a subjective assessment of      career development. After being evaluated by a committee of experts and conducting a pilot test, the final version of the scale was applied to 220 Brazilian professors from the federal higher education system. Then, evidence of validity was verified based on (a) the internal structure of the instrument and (b) convergent validity, (c) reliability analysis and (d) analysis of correlations with sociodemographic variables. The instrument's precision indicators were satisfactory and the results according to the sociodemographic characteristics of participants reinforced the relationship among the construct and career-related factors. Therefore, the PFS-FUP can be used in research and interventions with professors at federal institutions of college education in Brazil.

Keywords: professional fulfillment, college education, statistical validity.

Author Biographies

Hellen Cristine Geremia, Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Psicologia pela mesma universidade. Graduada em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Pesquisadora do Laboratório de Psicologia Positiva nas Organizações e no Trabalho (LAPPOT), do Departamento de Psicologia da UFSC.

Narbal Silva, Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil

Pós-Doutorado em Psicologia Positiva nas Organizações, no Trabalho e em Outros Espaços de Vida pelo Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Engenharia de Produção, Mestre em Administração e graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC e coordenador do Laboratório de Psicologia Positiva nas Organizações e no Trabalho (LAPPOT), do Departamento de Psicologia da UFSC.

Iúri Novaes Luna, Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil

Doutor em Sociologia Política, Mestre em Administração e graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da UFSC com atuação no Curso de Graduação em Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. 

Published

2023-01-01

Most read articles by the same author(s)