Compulsory Telework of University Professors: Quality of Life, Organizational Support, and Mental Health

Authors

Abstract

This research aims to analyze associations and the impact between the levels of quality of life, mental health, and perception of organizational support on compulsory teleworking of university professors of a public institution in Amazonas. The quantitative method used involved the remote application of a sociodemographic questionnaire, the quality of life scale on compulsory teleworking, the mental health scale on compulsory teleworking and the organizational support ladder on compulsory teleworking from a sample for convenience of 84 participants. The main results suggest that organizational support significantly impacted four dimensions of quality of life on compulsory teleworking and mental health. It is suggested that organizations implement institutional policies and actions that provide proper organizational support and promote mental health, and quality of life at work     .

Keywords: quality of life at work, organizational support, mental health.

Author Biographies

Maria Carollina Padilha Montenegro Reis , Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), Pioneiro, MS, Brazil

Doutoranda em Administração pela UFMS, Mestre em Psicologia pela UFAM e formada em administração pela UFPE. 

Ronaldo Gomes-Souza, Federal University of Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brazil

Possui graduação (bacharelado e licenciatura) em psicologia; especialização em Docência no Ensino Superior, MBA em Gestão de Recursos Humanos, Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações (PUC-Goiás) e Doutorado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB), com pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP). É professor, pesquisador e extensionista na Universidade Federal do Amazonas (UFAM), lotado na Faculdade de Psicologia e credenciado enquanto professor permanente no Programa de Pós-graduação em Psicologia

Maria Júlia Pantoja , University of Brasilia (UnB), Brasilia, DF, Brazil

Professora da Universidade de Brasília (UnB) no Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública. Possui Doutorado e Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações (UnB).

Published

2024-08-15

Issue

Section

Empirical Research Reports