Shared Leadership in Boards of Directors: Evidence from Brazilian Companies

Authors

Abstract


This article aims to analyze shared leadership practices in the boards of directors of Brazilian companies listed in differentiated segments of the Brazilian stock exchange (B3). The research is grounded in social constructivism, using a qualitative and exploratory approach, seeking to analyze the relational dynamics and the practice of shared leadership among board members with different profiles. Through categorical content analysis, a priori categories were identified in the literature, followed by semi-structured interviews supported by the critical incident technique (CIT), culminating in: (1) the construction of a posteriori categories, resulting from the confrontation of the previous stages; (2) mapping of new findings. The results show that, even if not consciously recognized, shared leadership is present. The quality of information, the diversity of board members, and sufficient time for robust debates corroborate the practice of shared leadership and consequent advances in Brazilian corporate governance, in order to increase stakeholders' confidence in boards of directors.


Keywords: shared leadership, administrative council, corporate governance.

Author Biography

Mara Solange da Silva Amaral, Municipal University of São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul, SP, Brazil

Doutora em Administração (2023) na linha de pesquisa em Gestão Organizacional pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS. Mestre em Educação (2019), contribuindo com pesquisas no campo da formação e profissionalidade docente pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS. Graduada em Psicologia (1990) pela Universidade Metodista de São Paulo (1990). Especialista em Psicodrama pela Potenciar. Em Consultoria de Carreira pela FIA. Na USCS atua no curso de Psicologia como professora na disciplina de Psicoterapia de Grupo e Psicodrama; professora-orientadora e professora-supervisora de estágios básicos e específicos do curso de Psicologia. É responsável pela coordenação das atividades de estágios obrigatórios do curso de Psicologia. É organizadora e coordenadora do Laboratório de Psicologia Organizacional e do Trabalho - LAPOT (centro de estudos, pesquisa e intervenções no campo da Psicologia Organizacional e do Trabalho). Atua na área da psicologia clínica com público adulto. Desenvolve projetos personalizados no campo da consultoria e orientação de carreira, na formação e no desenvolvimento de executivos líderes e processos de mudanças (organizacionais ou individuais). A trajetória profissional, ao longo dos anos, constituiu-se ocupando cadeiras executivas e aceitando desafios em organizações cujo centro do trabalho está o ser humano e seu respectivo desenvolvimento. Atuou como Consultora Especialista, Gerente de Projeto, Gerente de Desenvolvimento Humano e Organizacional e Diretora de Gestão de Pessoas em empresas de grande porte do segmento varejista atuando especialmente em projetos de expansão e consolidação de suas operações.

Published

2024-12-18

Issue

Section

Empirical Research Reports