at the In the middle of the internship was a pandemic

Experience as clinic apprentices

Authors

  • Sílvia Raquel Santos de Morais UNIVASF_ Univ Federal do Vale do São Francisco
  • Mirela Cavalcanti federal university of san francisco valley
  • Amanda Rocha federal university of san francisco valley

DOI:

https://doi.org/10.26823/nufen.v13i2.22424

Keywords:

Psicologia Clínica

Abstract

This research originates from the professional internship experience in Psychology at a school service in Pernambuco, during the COVID-19 pandemic. The objective was to discuss this experience, listing the main challenges faced during the transition from face-to-face clinical care to remote mode. The learning of the psychological clinic was discussed in an Existential Phenomenological perspective. This is a descriptive qualitative research in the form of an experience report. For that, we used field diaries containing notes of the context lived and the supervision of remote care, which were interpreted by the analytics of the meaning. As a result, the internship experience pervaded by anguish, tiredness, ethical commitment and hidden mistrust stands out. The recomposition of the training process presented itself as the main challenge. It is concluded that supervision, openness to change and understanding of clinical action beyond what was instituted were crucial for the learning in question.

Author Biographies

Sílvia Raquel Santos de Morais, UNIVASF_ Univ Federal do Vale do São Francisco

Psicóloga. Doutora em psicologia pelo programa de pós-graduação em psicologia UFES. Professora adjunta do Colegiado de Psicologia da Universidade Federal do Vale do São Francisco/UNIVASF, Campus Petrolina-PE.

Mirela Cavalcanti, federal university of san francisco valley

Graduating in Psychology at the Federal University of Vale do São Francisco and member of the Laboratory of Social Psychology, Lapso - UNIVASF.

Amanda Rocha, federal university of san francisco valley

Graduated in Psychology at the Federal University of Vale do São Francisco, UNIVASF.

References

Aguirre, Ana Maria de Barros, Herzberg, Eliana, Pinto, Elizabeth Batista, Becker, Elisabeth, Carmo, Helena Moreira e Silva, & Santiago, Mary Dolores Ewerton. (2000). A formação da atitude clínica no estagiário de psicologia. Psicologia USP, 11(1), 49-62. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642000000100004

Araújo, Ariana Maria Leite. (2010). O diagnóstico na abordagem fenomenológica-existencial. Revista IGT na Rede, V.7, Nº 13, 2010, Página 317 de 323. Disponível em http://www.igt.psc.br/ojs/ ISSN 1807-2526.

Bock, Ana Mercês Bahia. (1997). Formação do psicólogo: um debate a partir do significado do fenômeno psicológico. Psicologia: Ciência e Profissão, 17(2), 37-42. https://dx.doi.org/10.1590/S1414-98931997000200006

Braga, Tatiana Benevides Magalhães, & Farinha, Marciana Gonçalves. (2017). Heidegger: em busca de sentido para a existência humana. Revista da Abordagem Gestáltica, 23(1), 65-73. Recuperado em 02 de dezembro de 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672017000100008&lng=pt&tlng=pt.

Brasil. Ministério da Educação. (2020). Portaria Nº 544, de 16 de junho de 2020. Recuperado em:https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=17/06/2020&jornal=515&pagina=62

Bruchêz, Adriane, d'Avila, Alfonso Augusto Fróes, Fernandes, Alice Munz, Castilhos, Nádia Cristina, Olea, Pelayo Munhoz. (2018). Metodologia de Pesquisa de Dissertações sobre Inovação: Análise Bibliométrica. XV Mostra de iniciação científica, pós-graduação, pesquisa e extensão.

, Dulce Mára (1996). Analítica do sentido: uma aproximação e interpretação do real de orientação fenomenológica. (1ª ed). São Paulo: EDUC/Brasiliense.

Comitê internacional da Cruz Vermelha. (2020). Pesquisa da Cruz Vermelha revela que Covid-19 afeta saúde mental de metade das pessoas. Recuperado de: https://www.icrc.org/pt/document/pesquisa-da-cruz-vermelha-revela-que-covid-19-afeta-saude-mental-de-metade-das-pessoas

Conselho Federal de Psicologia (CFP). (2005). Resolução CFP n° 010/2005. Código de Ética Profissional do Psicólogo, XIII Plenário. Brasília, DF: CFP.

Conselho Federal de Psicologia (CFP). (2018). Resolução nº 11, de 11 de maio de 2018. Regulamenta a prestação de serviços psicológicos realizados por meios de tecnologias da informação e da comunicação e revoga a Resolução CFP nº 11/2012. Brasília: Autor. Recuperado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2018/05/RESOLU%C3%87%C3%83O-N%C2%BA-11-DE-11-DE-MAIO-DE-2018.pdf

Conselho Federal de Psicologia (CFP). (2020). Práticas e estágios remotos em psicologia no contexto da pandemia da covid-19. Brasília. Recuperado de https://site.cfp.org.br/cfp-e-abep-lancam-recomendacoes-sobre-praticas-e-estagios-remotos-em-tempos-de-pandemia/

Dutra, Elza. (2004). Considerações sobre as significações da psicologia clínica na contemporaneidade. Estudos de Psicologia (Natal), 9(2), 381-387. https://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200021

Enumo, Sônia Regina Fiorim, & linhares, Maria Beatriz Martins. (2020). Contribuições da Psicologia no contexto da Pandemia da COVID-19: seção temática. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200110. Epub June 12, 2020.https://doi.org/10.1590/1982-0275202037200110eFeijoo, Ana Maria Lopez Calvo de. (2011). A existência para além do sujeito. - 1. Ed. – Rio de Janeiro: Edições IFEN : Via Verita.

Feijoo, Ana Maria Lopez Calvo de. (2004). A psicologia clínica: técnica e téchne. Psicologia em Estudo, 9(1), 87-93. https://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000100011

Feijoo, Ana Maria Lopez Calvo de. (2011). A existência para além do sujeito. - 1. Ed. – Rio de Janeiro: Edições IFEN : Via Verita.

Goularte, Jeferson Ferraz, Serafim, Silvia Dubou, Colombo, Rafael, Hogg, Bridget, Caldieraro, Marco Antonio & Rosa, Adriane Ribeiro. (2021). COVID-19 and mental health in Brazil: Psychiatric symptoms in the general population. Journal of Psychiatric Research, 132, 32-37. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.09.021

Han, B.-C. (2017). Sociedade do cansaço. (E. P. Giachini, Trad.) Petrópolis: Vozes.

Heidegger, M. (2001). Serenidade. Lisboa: Instituto Piaget.

Heidegger, M. (2006). Ser e Tempo. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: São Francisco. (Originalmente publicado em 1927).

Heidegger, Martin. (2007). A questão da técnica. Scientiae Studia, 5(3), 375-398. https://doi.org/10.1590/S1678-31662007000300006

Heidegger, Martin. (2011). O caminho da linguagem. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista: SP: Editora Universitária São Francisco.

Jardim, L. E. F. (2015). Ação e Compreensão na Clínica Fenomenológica Existencial. In Evangelista, P. E. R. A. (Org.). Psicologia fenomenológico-existencial - possibilidades da atitude clínica fenomenológica. (2a. ed., pp. 47-77). Rio de Janeiro: Via Verita.

Magliano, Fernando da Rocha, & Sá, Roberto Novaes de. (2015). Reflexões heideggerianas sobre técnica, liberdade e práticas psicológicas clínicas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 67(2), 19-32. Recuperado em 02 de dezembro de 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672015000200003&lng=pt&tlng=pt.

Pimentel, Adelma do Socorro Gonçalves, Maués, Heloá Pontes, Lima, Natasha Cabral Ferraz de, & Junior, Germino Ferraz de Andrade. (2020). Orientações da Psicologia brasileira em relação a prevenção da Covid19. Revista do NUFEN, 12(2), 102-117. https://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº02artigo68.

Rocha, Maria Cristina. (2011). Plantão psicológico e triagem: aproximações e distanciamentos. Revista do NUFEN, 3(1), 119-134.

Silva, Ellen Fernanda Gomes da, Leite, Danielle de Fátima da Cunha Cavalcante de Siqueira, & Barreto, Carmen Lúcia Brito Tavares. (2015). A ação clínica e a era da técnica moderna: uma compreensão fenomenológica existencial da prática psicológica. Perspectivas Em Psicologia, 19 (1). Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/30361

Silva, Ellen Fernanda Gomes Da, & Santos, Suely Emilia De Barros. (2017). Fenomenologia existencial como caminho para pesquisa qualitativa em psicologia. Revista do NUFEN, 9(3), 110-126. https://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol09.n03artigo17

Silva, Ellen Fernanda Gomes da. (2018). Pesquisa qualitativa em psicologia clínica: uma possibilidade metodológica em diálogo com a fenomenologia hermenêutica. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v.6, n.11, p. 145-159.

Silva, Nayane Aparecida da Costa, & Freitas, Joanneliese de Lucas. (2019). "A questão da técnica" em Heidegger: considerações sobre a clínica psicológica. Revista do NUFEN, 11(1), 137-156. https://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol11.nº01ensaio46

Thompson, Robin. (2020). Pandemic potential of 2019- nCoV. Lancet Infect Dis. 2020;20(3):280.

Vendruscolo, J. (2015). Atendimentos Psicológicos em Instituições: da tradição à Fenomenologia Existencial. In Evangelista, P. E. R. A. (Org.). Psicologia fenomenológico-existencial - possibilidades da atitude clínica fenomenológica. (2a. ed., pp. 119-135). Rio de Janeiro: Via Verita.

Published

2021-08-10

How to Cite

Santos de Morais, S. R., Guimarães Cavalcanti, M. ., & Fernandes Rocha, A. (2021). at the In the middle of the internship was a pandemic: Experience as clinic apprentices. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 13(2). https://doi.org/10.26823/nufen.v13i2.22424

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.